Kalles namn

Stefan Persson spe at inducks.org
Sön Juli 1 13:46:32 CEST 2012

Mikael Tegebjer <mikael.tegebjer at tele2.se> skrev:
>Hallå,
>Jag korrläser Lasse Åbergs memoarer och behöver lite info om Kalle
>Ankas namn.
>I boken Musses små kusiner (1937) kallas han Onkel Magnus, så när
>översattes hans namn till Kalle Anka första gången?

I serieform troligtvis i Hemmets veckotidning från 1935 när han dök upp för första gången i söndagssidorna med Musse Pigg. Tidigare hade han dykt upp i serieform i Silly Symphony i Svenska journalen under namnet Ankapetus samt i dagsstripparna med Musse Pigg under namnet Tosse, i båda fallen i tidningar från 1935. Jag känner inte till något annat serieframträdande före Hemmets veckotidning, men åtminstone en film, "Den kloka hönan", hade premiär dessförinnan. Jag vet inte vad han hette i filmen.

Hälsningar
Stefan