Kalles namn

Stefan Persson spe at inducks.org
Sön Juli 1 18:49:59 CEST 2012

Olof Siverbo <olof.siverbo at gmail.com> skrev:
>helgonet
>Agapetus anropas mot magplågor! Och magplågor är ju precis vad Kalle
>lider
>av (eller snarare påstår sig lida av) i sin debutfilm. Jag utgår ifrån
>att
>det var i den filmens serieversion som han bar namnet Ankapetus. Jag
>anser
>att jag härmed har löst mysteriet med översättarens tankegång!

Ja, det är serien där Ankapetus har ont i magen. Det är för övrigt en väldigt konstig publicering av serien. För det första har vi den ovanliga titeln: "Nasse Nöff och fåglarna Flax". Om man läser serien finner man att ingen av fåglarna heter Flax (alla har andra namn) och grisen är inte namngiven. För det andra börjar publiceringen mitt i berättelsen med en sida per nummer och sedan publiceras andra halvan av äventyret före den första halvan.

Stefan