Fråga via Serieforum.se

Stefan Persson spe at inducks.org
Mon Nov 18 01:49:31 CET 2013

On 2013年11月16日 21:53, Karl-Erik Lindkvist wrote:
> Jag har fått följande fråga från Ulf Käck på serieforum.se och undrar nu om
> någon kan sprida ljus över detta:
>
> "Hej K-E!
>
> Jag håller (sakta) på att skriva en text om den språkliga bakgrunden/betydelsen
> till knattarnas namn, och försöker i samband med det hitta uppgifter om
> *tidigaste svenska publicering av namnet KF&T, ev upphovsman.* Jag har för mig
> att det kan vara nämnt i förorden till någon av "samlade årgången"-böckerna, men
> eftersom mitt referensbibliotek inte har hunnit flytta hem kan jag inte enkelt
> [...]

I söndagssidan får Kalle ett brev från sin kusin Della (i vissa senare
publiceringar ändrat till syster). Knattarna namnges i brevet. När söndagssidan
publicerades i Svenska journalen 1937, hette knattarna Kalle, Palle och Valle
enligt Inducks.

Det finns också en film baserad på söndagssidan som verkar ha haft premiär i
Sverige 1938. Det kan alltså vara intressant att försöka ta reda på vad de hette
i den svenska översättningen av filmen.

Stefan