Re: Megaton Brakodånitz?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Juli 30 11:51:17 CEST 2014

Anders E:

>Hjälp! I vilken Barks-serie är det som
>musikstycket "Skyskrapornas fall" av Megaton
>Brakodånitz figurerar? Trodde det var den där
>Kalle & knattarna flyttar till Ankeborgs
>tystaste kvarter och sen hamnar i bullerfejd med
>grannarna. Men icke - där är det ju "Vesuvius
>utbrott" av Larmikovsky som vankas ("Vesuvii utbrott" i femtiotalsutgåvan).

Det där borde vara en Diösfråga, men det visar
sig att jag inte kan hjälpa till. Jag hittar inga
textsnuttar som liknar ovan sagda i mitt arkiv.
(Den enda träffen jag får på "brako" är
exempelvis de importerade zebrakotletter som lejonet Silketass äter i WDC 203.)

De enda alternativen torde därmed vara

a) att det inte är från Barks alls, och inte
heller från någon annan utgåva som jag har
skrivit av i mitt arkiv då den har repriserats under min tid; eller

b) att det är hämtat från någon Barksutgåva som
inte finns med i CBSV. I så fall har jag läst
texten, men förkastat den till förmån för en
version i en annan översättning som jag har tyckt bättre om.

Eftersom jag tycker att namnen låter avlägset
bekanta har jag funderat lite på andra
Barksställen med dundrande musik. I "Tre smutsiga
små ankor" (WDC 43) spelar Kalle "Åskgudarnas
strid" för att tvinga Knattarna ur deras
gömställe i radiogrammofonens högtalarskåp. I
"Bytt är bytt" (WDC 52) spelar han "Råttfångaren
från Hameln" på högsta volym, så att det
antagligen hörs ända till nästa stadsdel. I
"Världsbäst på test" (WDC 263) dirigerar den
store Bombpopoff kungliga symfoniorkesterns
framförande av Pompossos oratorium i dubbelt
fortissimo. I "I totempålarnas rike" (FC 263)
spelar Knattarna ouvertyren till Wilhelm Tell på
ångorgel så att baspiporna smälter, träden darrar
och marken bävar. Men ingen av de serierna verkar
finnas i någon alternativ översättning som kan ha
frambringat namnen du söker. Och "Den suckande
sjömannen" kan det ju inte vara fråga om ...

Sen tuggar det i bakhuvudet att det kan finnas
ett exempel till, som jag inte kan komma på eller
leta fram ... Men det hör ju bara till ett gott
mysterium att det ska vara så. Jag får härmed
lämna frågan vidare till någon annan.

(Jag noterar f.ö. att jag i mina egna texter har
använt "Megaton" som förnamn vid ett par andra
tillfällen. Men om "Megaton Brakodånitz" mot
förmodan skulle vara ett av mina påfund, så är
det tidigare än 1990 då mitt dataarkiv börjar.)