Gyllene vas?

Stefan Diös pyas at tele2.se
Tors Mars 8 10:03:57 CET 2018

Jag fick nedanstående fråga för ganska länge sen,
men bättre sent än aldrig. Jag tyckte att
handlingen lät bekant och jag har letat lite
grann, men inte lyckats hitta serien i fråga. Är
det någon här på listan som kan hjälpa den sökande läsaren?

"Är det nån av er som vet namnet på den där
serien där Kalle och Joakim får tag på en gyllene
vas eller nåt liknande på ett skrotupplag, och
som slutar med att vasen blir stulen av
Björnligan och Joakim beskyller Kalle för det?
Jag gissar att den här serien är från kanske
70-talet, och den slutade med att Kalle och
Joakim bråkade och någon sa till dem att lugna
ned sig. Jag har alltid undrat vem det var som sa
till dem - jag gissar att det var ägaren till
skrotupplaget (tror att han hette "Skrot-Jocke"
eller nåt i den stilen) men jag är definitivt inte säker."

S Diös

---
http://www.avg.com