Jan Gulbransson

spruttamin spruttamin at gmail.com
Mon Mars 11 09:41:02 CET 2019

Kan någon på denna maillista förklara hur det kommer sig att vi i Sverige
inte fått se lika mycket av den i mitt tycke mycket spännande ankskaparen
Jan Gulbransson som t ex våra nordiska grannar? Det kom några enstaka
serier i mitten på nittiotalet i KA &C:o med både manus och teckningar av
Jan, men sedan dröjde det till en bit in på 2000-talet (tror jag) innan
fler kom hit. Han blev tydligen ingen favorit hos den dåvarande svenska
redaktionen medan han i Danmark och Norge publicerades i större
utsträckning. Jag tycker att han är bra mycket intressantare som
serieskapare än de flesta som trycktes i KA på 90-talet, så varför blev det
så? Går det att rätta till?

Då jag inte är särskilt aktiv på dessa sociala medier så vet jag inte om
detta ämne kanske redan har avhandlats för tjugo år sedan. Om så skulle
vara fallet så ber jag om ursäkt, men det vore kul att få en förklaring!
Och skulle någon av alla ni ankister med inflytande på disneyutgivningen i
Sverige kunna lyfta ut något av de mer oinspirerade inslagen i KA och
trycka Jans äldre serier, så skulle jag kanske kunna få svar på varför han
blev sidsteppad!

Med vänliga ankisthälsningar,
kollusor 446 Per Vedin