Bildjakt 27 mars

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Sat Mars 28 08:52:07 CET 2020

Här kommer facit och utvärdering!

De svar jag fick fördelade sig i två exakt lika stora grupper. Den ena
gruppen bestod av personer som heter Andreas och som skickade sina svar
till listan. Den andra gruppen bestod av personer som *inte* heter Andreas
och som skickade sina svar bara till mig. Gruppernas storlek var två.

Rätta svar:

1. Ja, hur vet polisen att ankorna är där de är? Jo, han följer röken från
pyromanens eld, och pyromanen, det är Kalle Anka det. Eldflugan heter
serien.
https://inducks.org/story.php?c=W+OS++108-02

2. Se upp Kalle, kvinnan du ger godiset till är i själva verket Tyra
Trollpacka!
Serien är Trick or Treat eller Häxornas natt.
https://inducks.org/story.php?c=W+DD+++26-02

Andreas Eriksson gissade på Den stora påskparaden, där det också finns
mycket godis.

3. Situationen kan verka mardrömslik och WDC 101 där Kalle drömmer
mardrömmar slutar på ett zoo. Mycket talar därför för Andreas K A Eldhs
gissning på denna serie, men rätt svar är istället den mycket tidiga
Hartass ger tur.
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC++32-02

4. Denna pingvin som det är mycket synd om finns i En iskall affär, alltså
historien med bombastium.
https://inducks.org/story.php?c=W+US+++17-02

5. Andreas Eriksson gissade på Den försvunna släktklenoden som har liknande
miljö, men rätt svar är "Inkasseraren" där Kalle är ... ja, inkasserare.
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC++74-01

6. Här är rätt svar precis som Andreas K A Eldh skriver
"Den där Kalle är brevbärare och har en fågel som man inte får ge för många
sviskon."
Jag uppskattar för övrigt de där beskrivningarna som låter som avsnittsnamn
från Friends!
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+209-02

7. Om jag hade suddat dialogen tror jag det hade varit mycket svårare, men
när det handlar om kapsyler så är det förstås Tralla la eller På rymmen
från rikedomarna!
https://inducks.org/story.php?c=W+US++++6-02

8. Här är det svårare. Knattarna + tåg + kockmössor blir Ko-kungen i Vilda
Västern, och har man glömt bort varför så är det för att den serien inte är
särskilt minnesvärd.
https://inducks.org/story.php?c=W+US+++69-02

9. Vilken häxa springer Kalle från, jo häxan från Snövit, och det i Den
gyllene julgranen.
https://inducks.org/story.php?c=W+OS++203-02

10. Magica de Hex får sin trollstav knyckt av en sköldpadda. Det är dock
ingen vanlig sköldpadda, utan en förtrollad Farbror Joakim. Ankor på Odyssé.
https://inducks.org/story.php?c=W+US+++40-02

11. Vilket ställe ger Kalle "the creeps"? Jo, den gamla borgen i Den gamla
borgens hemlighet.
https://inducks.org/story.php?c=W+OS++189-02

12. För ett par bilder sen var Joakim von Anka med fast det inte såg ut så.
I den här bilden är han *inte* med fast det ser ut så, för det är Magica de
Hex som har antagit hans utseende. Den gamla kronan.
Här svarade Andreas Eriksson med en annan Magic-historia. Ja, det kan vara
lätt att blanda ihop dem. Först nu när jag sammanställer svaren inser jag
hur häxtätt det blev, med två Magica de Hex-serier, och två med andra häxor!

13. Detta SNAP kommer från WDC 53, "Här går det undan". En val är inblandad.
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC++53-02

Andreasarnas svar finns ju på listan, så den som vill räkna ut hur många
poäng de fick kan göra det själva och jag går över till den andra gruppen.
Den bestod av Germund von Wowern och Koll. 2406. (Jag vet vad du heter, men
eftersom bidraget bara var signerat så så skriver jag så här i
sammanställningen också!) Denna grupp särskilde sig inte bara genom att
inte heta Andreas, utan också genom att ha alla rätt! 13 poäng var alltså.
En del är visst alldeles särskilt duktiga!

Så grattis till er två som vann detta! Gör jag om detta ska jag försöka ta
med minst nån "omöjlig" bild, men jag är rädd för att det är svårt. Det för
mig mest glädjande svaret var nog koll. 2404:s svar på bild 13:
 > Här går det undan.....som jag plötsligt kände mig "tvingad" att läsa
eftersom jag
 > nästan glömt bort denna serie.

Ett sådant "tvång" var precis vad jag hoppades på att stå för! (Själv ska
jag läsa om Ko-kungen nu.)