Re: Långbens födelsedag

Stefan Diös stefan.dios at mhmail.se
Tors Apr 29 22:14:02 CEST 2021

Kul diskussion!

Per S:

>Jag tycker förstås att Felix har helt rätt i att
>födelsedagar i den ankistiska världen och
>debut/premiärdatum i "vår" värld inte alls
>behöver vara samma sak. Jag är medskyldig till att ha rört ihop dessa här.

Även jag tycker förstås att Felix lyfter en fullt
gångbar poäng och jag är förstås också
medskyldig. Detta bevisar än en gång på vilka
gungflyn vi ankister egentligen balanserar när vi
ska blanda ihop den "riktiga" forskningen med den
"roliga". Det är alltid något som inte går ihop,
och man behöver inte ens blanda in den seriösa
forskningen för att konstatera det. Man kan reta
sig på sådana avvikelser om man är lagd åt det
hållet, eller så kan man tycka att de är en del
av det roliga med en "forskning" som man innerst
inne vet är omöjlig att få ihop.

>Som jag minns det ändrade Stefan på Kalle Ankas
>inomvärldsliga födelsedag till 9 juni när han
>översatte "Mitt liv i ett äggskal" trots att det
>inte var så i det italienska originalet, för att
>stämma med hur "vi" då uppfattade att Kalles födelsedag skulle vara.

Detta är fullt möjligt, för att inte säga
troligt. Det albumet kom på svenska 1986, då vi
ankister hade fått lite kläm på såna saker och
dessutom vunnit ett visst inflytande hos den
svenska redaktionen. Jag tittade i albumet nu och
i det ovanligt pratiga och tjatiga förordet (till
och med för att vara av mig) förklaras 9 juni som
premiärdatumet för "The Wise Little Hen". Det
står inget om att det var annorlunda i
originalstoryn, och jag minns inte heller detta,
men i så fall är jag övertygad om att jag skulle
ha velat ändra det just så som Per säger.
(Däremot minns jag att jag inte alls tyckte om
att behöva presentera Farmor Anka och farbror
Joakim som syskon. Min minnesbild är att hela det
två sidor långa förordet kom till med avsikten
att förklara/försvara detta på ett tillräckligt
inlindat vis (det nämns inte särskilt tydligt).)

>Men onekligen är det ganska behändigt för
>utgivarna och serieskaparna om det "råkar" vara samma /---/

Javisst. Till saken kan också höra att figurerna
ganska sällan ges en exakt födelsedag inom sitt
eget universum. Kalle Ankas gamla 13 mars kan
vara ett lysande undantag. Men länge var det helt
enkelt så att man skrev en story om Kalles, eller
vilken figurs som helst, födelsedag då man kom på
en sån intrigidé, precis som att man kan komma på
en story om att Kalle har ett visst jobb och då
gör man en serie där han har det jobbet. Sådana
födelsedagshistorier kunde komma när som helst,
kanske flera gånger om året, och ingen såg nån
anledning att försöka hålla ordning på det. Ville
vi läsare med utgångspunkt från det spika en
"ankeborgsk" födelsedag för t.ex. Alexander Lukas
kunde vi titta på utgivningsdatum för det numret
där hans födelsedag råkar omnämnas (och det vet
jag har skett, mer eller mindre seriöst). Men vi
fick räkna med att det var en helt annan tid på
året nästa gång nån kom på att skriva om samma figurs födelsedag.

Jag vet inte när Disney officiellt spikade 9 juni
för Kalle, men jag tror inte att dagen
uppmärksammades i svenska KA & C:o förrän i nr
23/1984. Men då hade, intressant nog, Kalles
50-årsdag redan firats ordentligt i KA 9 från
samma år. Den kom ut 27 februari och ståtade med
ett guldskimrande omslag av Daniel Branca, en
specialskriven födelsedagsserie och, inte minst,
en i Sverige tidigare opublicerad tiosiding av
Barks ("En ryslig historia"). Något datum för
Kalles födelsedag angavs inte, vad jag kan se nu,
men en tävling för läsarna i samband med
födelsedagen pågick i några nummer och sträckte
sig därmed över den 13 mars, om nu det kan ha
varit avsikten. Men läser man på INDUCKS ser man
att motsvarande nummer (omslag och/eller
födelsedagsstory) gavs ut vid helt olika tider på
året i andra europeiska länder. Tydligen var 1984
fastslaget som officiellt 50-års-år, men hos många inget specifikt datum.

Att svenska KA återkom till firandet i juni samma
år kan tyda på att vi ankister hjälpte till med
att tjata in datumet 9 juni som vi hade fått nys
om. Precis som med Långben 1982 gjorde Sverige
ett eget tårtomslag (även använt i Finland som
alltid har haft en vaken redaktion), och så skrev
vi återigen om Kalles födelsedag på
redaktionssidorna. Men det fanns ingen särskild
hyllningsserie i tidningen 23/84. Den hade vi redan klarat av i februari.

Sen rullade det vidare rätt så långsamt. Ännu en
tid kunde det droppa in slumpartade
födelsedagsäventyr lite när som helst, men med
tiden stabiliserades särskilda firanden för de
viktigaste figurerna, inte bara i Sverige utan
generellt i Egmontland, vid särskilda tider på
året, om än oftast bara vid jämna jubileer. Dessa
bygger som regel på någon sorts tolkning av resp.
figurs första framträdande, så man får betrakta
det tänkesättet som tämligen etablerat. Mycket av
detta går nog att kartlägga i än större detalj om man så önskar.

Och Per igen, slutligen:

>(Så min uppfattning idag är att det *var* rätt
>att ändra födelsedagsdatumet i översättningen.
>Efter några decennier såhär kan jag ge med mig!)

Jag är djupt lättad över detta. Efter 35 år har
en sten har fallit från mitt bröst, utan att jag
ens har vetat att den legat där!