Greger är rätt slö

Nässén Greger grnas at wmdata.com
Tors Apr 19 07:13:17 CEST 2001

Hej indexerare!

Bra initiativ av Per att fixa en svensk underavdelning till ddb!

Jag har visserligen varit med på ddb länge, men inte gjort nåt väsen av mig.
Orsakerna är väl mest osäkerhet om vad jag kan ta upp där, och att det krävs
en kraftansträngning att hålla koll på det viktiga där. Detta viktiga är för
min del nya uppgifter om Barksserier som ska in i NK 5. Jag har använt
filterfunktioner för att hitta nyckelord i den enorma mängden inlägg.

Jag tänkte nu bara ta upp några saker som jag tänkt ta tag i, men eftersom
jag är rätt slö på fritiden (pga mycket arbete bl a) så har det inte blivit
så mycket av det - förrän nu, kanske:

-> Det finns rätt många skillnader mellan svenska *titelkoder* i korrekturet
till NK 5 och de som finns i Inducks. Nu är ju korret rätt långt gånget vad
gäller layouten, så jag vet inte om jag törs be ondskefulle Johan att ändra
nåt, och försena publiceringen några år till pga ändrad sortering av
koderna. :-)

När jag får tillbaka korret ska jag i alla fall redovisa alla skillnader.
Jag har vid nåt tillfälle tittat i kodlistan i Inducks, och tyckte att NK-5
red och "övriga indexerare" borde kunna "ge och ta". Några nya koder verkade
lite långa, men när jag tittade senast verkade som en del koder hade bytts
ut. Det vore bra om Inducks och NK 5 var så lika som möjligt. Om jag
förstått saken rätt är vissa titlar samordnade mellan länderna, vilket gör
att deras koder måste se ut på ett visst sätt i Inducks.

-> Korrekturet till NK 5 innehåller en *hel del rättelser och
uppdateringar*, både av originalserier och svenska publiceringar. Om jag
bara kunde installera CVS nån gång på min krånglande PC, så ska jag börja
uppdatera indexfilerna när korret är tillbaka från Johan. Är det lätt att
sedan redovisa alla ändringar för er genom nån jämförelse av gamla och nya
filer? Ursäkta frågan, men jag är fortfarande en novis när det gäller
Inducks-teknik och -format. När det gäller "rättelser" av
originalpubliceringar vet jag inte om jag törs ändra i Inducks. En del
rättelser gäller anpassningar till konsekventa regler för titelåtergivning
och dylikt, och det kanske inte går att ändra originalinfo om Barks hur som
helst.

-> Jag har tänkt redovisa innehållet i *5xKalle* sen länge, men det kräver
tillägg i de italienska indexfilerna. Några av seriernas (troliga)
originalpubliceringar har inte indexerats. Vad göra? Finns boken i nåt annat
land?

-> På nån sammanställningslista verkar det som om flera svenska titlar, t ex
KAP, är komplett indexerade (väl?) men om tittar närmare på numren så är
många *ofullständiga*. Varför? Jag har inte så många utöver KAP 20, så jag
lär väl inte kunna bidra med så mycket nytt.

-> På kansliet finns rätt mycket material i lånelagret som nån med
tidsöverskott skulle kunna indexera. Till att börja med kan man (jag?) kolla
i lånelagerlistan, och publicerade tillägg i Kvacket, och jämföra med
Inducks, för att se vad man som är oindexerat. Där finns också en liten
samling av urgamla (och rätt protyska) Aftonbladet (tror jag, deponerade av
koll. Berglund) med Disneystrippar.

Mvh Greger

PS. Off topic till Kjell: Jag hörde av Per Vedin att du samlar på
"godisflaggor" från 60-talet. Jag har en liten samling också (inte så
perfekt skick dock) så vi kanske kan utbyta en lista privat? DS.