SV: Greger är rätt slö

Nässén Greger grnas at wmdata.com
Tors Apr 19 21:52:55 CEST 2001

Hej igen!

	KC>Jasså ?
	>Menar du alla dessa av Anders (och mig ibland) påhittade titlar ?
	>Eller verkliga titlar ?
	>Eller missförstår jag dig helt nu ?
	>I så fall, kan du ge ett exempel ?

Jag menade bara tidningskoderna, dvs förkortningarna av publikationernas
namn. Vissa koder i nya NK 5 är oförändrade jmf med gamla, några är ändrade
(hur och varför minns jag inte riktigt just nu). Sen stämmer koderna i
Inducks överens med gamla NK 5 ibland, och med nya ibland. När Johan är klar
med det uppdaterade korret, återkommer jag med alla skillnader. Sen får vi
se vad som går att ändra utan att Johan som redigerings- och layoutansvarig
blir vansinnig. ;-) Några exempel på olika typer av skillnader i koderna
idag:

Vinterkul
=======
I gamla NK 5: VK
I kommande NK 5: VK
I Inducks: VKA

Walt Disneys Godbitar
================
I gamla NK 5: G
I kommande NK 5: WDG
I Inducks: G

Kalle Ankas Bästisar
===============
I gamla NK 5: B
I kommande NK 5: KAB
I Inducks: KAB

helst.

	KC>Jag fattar fortfarande inte detta, menar du att det finns fel i
INDUCKS
	>avseende koder på Barks-historier ?

Nej, här syftade jag nog egentligen tillbaka på det jag sa att korret
"innehåller en *hel del rättelser och uppdateringar*, både av originalserier
och svenska publiceringar". Felaktiga koder på originalpubliceringar har vi
inte hittat, vad jag minns. Ändringar av originaldelen i nya NK 5 jämfört
med den gamla är av andra slag.

En vanlig typ av ändring (både i originaldelen och den svenska delen) beror
på att titlarna inte återgivits på ett helt konsekvent sätt tidigare. Jag
har nu formulerat regler för hur stora och små bokstäver, bindestreck och
citattecken osv ska återges, och vad som ska visas i indexet av titelns
inledande Walt Disney-text, namn på titelfigur(er),
prepositioner/konjunktioner/artiklar och övrig text i titeln.

Några exempel (/ = ny rad i titelrutan):

Fullständiga titlar
============
WALT DISNEY / presents / Donald Duck / in / "VOLCANO / VALLEY"
WALT DISNEY / Donald Duck / and the / GHOST of the GROTTO
WALT DISNEY / presents / Donald Duck / in / ADVENTURE / "DOWN UNDER"
DONALD / DUCK / finds / PIRATE GOLD
WALT DISNEY PRESENTS / Donald Duck's / CHRISTMAS on BEAR / MOUNTAIN
HUEY, DEWEY and LOUIE / RAINBOW'S END

Titlar i NK 5
========
Volcano Valley
Ghost of the Grotto
Adventure "Down Under"
DD finds Pirate Gold
DD's Christmas on Bear Mountain
Rainbow's End (HDL)  ...parentesen anger annan titelfigur än "standard"

En annan vanlig ändring gäller vilken titel som ska stå om serien saknar
publicerad titel. Här går det att välja mellan publicerade titlar på
repriser, eller andra "vedertagna" titlar (t ex Kjells och Anders svenska
dito). Jag har försökt formulera en konsekvent tågordning för NK 5 där
också. Alla indirekta titlar ska också stå inom parenteser, för tydlighets
skull.

Det har också tillkommit över 120 nya noter!

Men det får räcka med exempel på uppdateringar just nu. När slutkorret är
klart får ni förstås ett ex för påseende, men då lär det bara finnas tid att
ändra klara faktafel. 4:e upplagan måste komma ut i höst! Jag och Johan är
dock överens om att det ska komma en helt perfekt femte pappersutgåva i
slutet av nästa år. ;-)

Sen får det vara nog med nytryck på ett tag... Det som är bra med nya NK 5
är att den inte ska tryckas på traditionellt dyrt sätt, utan mångfaldigas,
sorteras och bindas in (med spiralbindning) i en superavancerad
laserkopiator. Då kan vi välja så stor eller liten upplaga vi vill.
Styckepriset blir detsamma oavsett upplaga.

	>-> På nån sammanställningslista verkar det som om flera svenska
titlar,

	>Jag har också upptäckt detta några gånger.
	>Jag gissar att det rör sig saker som indexerades för länge sedan,
	>då det inte fanns något sätt att ange "delvis indexerad".
	>Senaste upptäckten var "365 dagar med MP", som jag nu indexerat.

Förutom FGK tänkte jag också indexera den jubileumspublikation som nu har
koden JVAFAAJ (om jag kan hitta den i garderoben, vilket inte gick just nu).
Jag har för mig att koden är mindre bra, eftersom initialerna inte stämmer
överens med vad som faktiskt står på omslaget.

Mvh Greger