RE: Greger är rätt slö

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Fre Apr 20 00:01:31 CEST 2001

>Några exempel på olika typer av skillnader i koderna idag:
>Vinterkul
>=======
>I gamla NK 5: VK
>I kommande NK 5: VK
>I Inducks: VKA
>G - WDG
>B - KAB

OK, detta beror mest på platsbrist.
Det gällde att hushålla med antalet tecken,
i 1:a - 3:e upplagan av NK5 fanns helt enkelt inte plats med långa
förkortningar.
Detta gällde förr också INDUCKS, men numera finns ganska gott om plats för
dessa koder.

Om dessa koder skiljer sig i några fall, tycker jag inte spelar någon större
roll.

>Fullständiga titlar
>============
>WALT DISNEY / presents / Donald Duck / in / "VOLCANO / VALLEY"
>Titlar i NK 5
>========
>Volcano Valley

Samma här egentligen, platsbrist.
Men det är förstås också en fråga om likriktning.
Vad är en titel ?
"WALT DISNEY presents Donald Duck in Volcano Valley",
"Donald Duck in Volcano Valley" eller
"Volcano Valley"

Svårt att säga ...

>Men det får räcka med exempel på uppdateringar just nu.

Ja, om skillnaderna ligger på denna nivå finns ingen anledning att skjuta på
"releasen" av NK5, tycker jag.

kjell