SV: Nyheter

Stefan Persson reimersholme at hotmail.com
Mon Aug 20 01:43:30 CEST 2001

>From: Nässén Greger <grnas at wmdata.com>
>To: "'inducks-se at stp.ling.uu.se '" <inducks-se at stp.ling.uu.se>
>Subject: SV: Nyheter
>Date: Sun, 19 Aug 2001 17:58:04 +0200

>Jag undrar varför vi är oklara över koderna för de här tidningarna? Har det
>inte utvecklats nån praxis inom INDUCKS hur vi ska koda och gruppera
>tidningar som inte har klar numrering eller titel?

Detta har alltid varit ett problem. I den amerikanska filen har man ibland
löst detta genom att använda den amerikanska motsvarigheten till
TIDSAM-numret som förkortning (!). Tänk dig, att man skulle förkorta Kalle
Anka & C:o som "0720"... Se koder som börjar med "W {nummer}" för exempel på
detta. För onumrerade *årliga* utgåvor används ofta utgivningsår i se.dbi
medan man i andra filer ofta använder löpnummer. För utgåvor som utkommer
mer än en gång om året används normalt löpnummer.

>Nu verkar kodtilldelningen lite nyckfull, t ex att två album med klart
>olika titlar och utseende fått koden CBJUB bara för att de kom ut i samband
>med Barks-jubileet.

Hm, ja... I de.dbi tror jag till och med att *samtliga* jubileumsutgåvor bär
samma kod. Om detta är speciellt bra kan förstås diskuteras... Ett annat
liknande exempel är "Jag"-böckerna; i se.dbi (och även de.dbi, tror jag) har
de mängder av olika förkortningar (JKA, JFJ etc.), en för varje bok, medan
dk.dbi och it.dbi (och även fr.dbi, om jag minns rätt) har en förkortning
för *samtliga* böcker (DS resp. BIG). Dk.dbi och it.dbi *numrerar* dem
däremot på olika sätt: Löpnummer i it.dbi, årtalsnumrering i dk.dbi.

>Jag tycker att det är i första hand ISSN-numret - om sånt finns - som avgör
>hur utgåvor ska grupperas, och i andra hand uppenbart gemensam titel eller
>logotyp. Ska vi då lägga in en utgåva som CBJUB 2 i AET, bara för att den
>har samma sidantal eller färg på ryggen? Det verkar rätt godtyckligt, och
>gör det inte lättare för oinsatta att hitta såna utgåvor i indexet. Låt
>hellre udda tidningar med en unik titel eller logotyp få en egen kod,
>baserad på titeln.

Å andra sidan sades det på ankism-listan, att den juridiskt sätt hörde till
den serien... Vidare har de samma TIDSAM-koder, men detta är inget lätt
beslut. Om användare tittar på en förteckning över samtliga serier av Barks,
står den förstås med där oavsätt vad den får för förkortning, och man kan då
kolla upp vad CBJUB 2 eller AET  4 är för någon publikation.

Med den franska sökmotorn *tror* jag även att man kan söka efter titeln för
att finna den (men eftersom det är något fel med den kan jag inte
kontrollera detta).

Om man dessutom skriver:

AET          h1 Äntligen tillbaka (även "Kapten Morgans skatt")
- eller -
AET          h1 Äntligen tillbaka (även vissa andra specialutgåvor med
TIDSAM 0774)

istället för:

AET          h1 Äntligen tillbaka

blir det förstås ännu lättare att finna den. Parantesen kommer då att
inkluderas överallt där det förklaras vad "AET" står för.

Stefan