Nyheter

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Mon Aug 20 11:37:57 CEST 2001

Greger :
> Jag undrar varför vi är oklara över koderna för de här tidningarna?
> Har det inte utvecklats nån praxis inom INDUCKS
> hur vi ska koda och gruppera tidningar som inte har
> klar numrering eller titel?

Stefan :
> I den amerikanska filen har man ibland löst detta genom att
> använda den amerikanska motsvarigheten till TIDSAM-numret
> som förkortning (!).

Ja, Dell publicerade de flesta udda saker under titeln "Four Color"
och dessa finns under "One Shot" och alla dessa har egna nummer.

Gold Key satte däremot inga nummer på sina One-Shots,
på dessa finns bara 5-siffriga koder,
som alltså är något internt nummer för Gold Key.
I detta fall är det lättare att bestämma numreringen,
eftersom vi känner till alla utgåvor som kommit ut.
Visserligen har det diskuterats hel del om detta i ddb,
men till slut kom vi fram till något som funkar.

S> Tänk dig, att man skulle förkorta Kalle Anka & C:o som "0720"
:-), det är tur att de flesta tidningar faktiskt har numrering.

S> Ett annat liknande exempel är "Jag"-böckerna;
Jag skulle inte ha något emot om alla dessa fick koden "JAG" + årtal.
Ev. "JAG" + årtal + bokstav, om 2 Jag-böcker kommit ut samma år.
Det är litet irriterande med alla dessa enstaka publikationer.

G> Jag tycker att det är i första hand ISSN-numret ...
ISSN-titlar är inga problem, dessa har väl alltid nummer.

G> i andra hand uppenbart gemensam titel eller logotyp.
Visst.
Ett annat fall är "100-sidorsböckerna", som vi kallade dem "på min tid".
Dessa har olika namn, "KA:s Karusell", "KA:s Glada Galej", "Kul i Jul",
"Julkul" m.m.
och är indexerade under olika koder.
(I Danmark har man en kod och löpnummer)
Även dessa skulle jag kunna tänka mig slå ihop på något vis.
Dessa hör verkligen ihop, trots att de har olika titel och logotyp.
Det är litet irriterande med alla dessa enstaka publikationer.

G> Ska vi då lägga in en utgåva som CBJUB 2 i AET,
G> bara för att den har samma sidantal eller färg på ryggen?
:-) igen, det är ju, precis som Stefan säger, litet mer som är gemensamt.
Framför allt TIDSAM-koden.
Vi är i alla fall överens om att CBJUB 1 och 2 *inte* hör ihop.
Så frågan är om CBJUB 2 ska vara en AET eller få en helt egen kod ?
Det är litet irriterande med alla dessa enstaka publikationer.

kjell

PS. Ursäkta mina upprepningar, men jag har tyckt detta ganska länge.
Tycker inte ni det ?