SV: Jag- och 100-sidorsböcker

Nässén Greger grnas at wmdata.com
Tis Aug 21 22:46:51 CEST 2001

Hej!

Som jag sa i den här listans begynnelse finns det rätt många skillnader vad
gäller svenska tidningskoder - alltså förkortningar typ JKA, WDK, VK osv - i
nya NK 5 (som Johan Blixt fortfarande uppdaterar enligt korrektur) och
INDUCKS. Jag tänkte lägga upp en webbsida och redovisa alla skillnader för
er inom kort. Jag tror tyvärr inte att jag får föreslå så värst många
ändringar i NK 5, för då blir väl Johan galen och så kommer de nya upplagan
aldrig ut. Hur som helst återkommer jag när översikten är klar så ni kan
kolla läget på kodfronten och ge er syn på saken.

Att gå över till JAG 1, JAG 2 eller dylikt i stället för de inarbetade
koderna JKA, JFJ osv stödjer jag inte. Då måste man ju ändå slå upp den
svenska delen i indexet för att ta reda på vilken som är vilken (i alla fall
tills man lärt sig). I nya NK 5 redovisas de olika Jag-böckerna under just
rubriken "Jag-böckerna" i den svenska delen, men i kolumnen för svenska
publiceringar i originaldelen står de separata koderna liksom tidigare.

När det gäller de årstidsbaserade 100-sidorstidningarna (som vissa år var 84
sidor) är de i nya NK 5 uppdelade på "Kalle Ankas Sommarlov" (kod SL) och
"Vinterkul med Kalle Anka" (VK). I beskrivningen av den senare redovisas mer
information om hur titlarna varierat. En fullständig lista över alla titlar,
med korsreferens till rätt kod och årtal, finns i början av den svenska
delen.

Vi hörs!
Greger