RE: Jag- och 100-sidorsböcker

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Ons Aug 22 12:42:23 CEST 2001

>skillnader som "WDK" - "K" och "WDS" - "S" beror på utrymmesbrist
>när tidningarna först togos med i Inducks.
>Detta kan eventuellt ändras nu ...

Ja, det skulle vara trevligt, här har NK 5 "rätt".
Dessa 3-bokstavsförkortningar känns väldigt inarbetade.
Och att INDUCKS och NK5 har samma förkortningar är bra.

Nej, inte jag heller. Inte löpnummer.
Men det vore trevligt att på något vis samla ihop JAG-böckerna i en klump.
Jag har själv stora problem att hitta dem.
Man kan inte se hur många JAG-böcker som kommit ut.
Man ser inte vilken ordning dom kommit ut i.
Dom ligger ju huller om buller på 1:a sidan.
Detta gör också att listan över publikationer blir väldigt, väldigt lång.
Visserligen är JKA och några till inarbetade förkortningar,
men koden för "365 Dagar"-böckerna kan jag inte komma på just nu.
Trots att jag indexerat en av dem :-) Jo, KADAG och MPDAG.
Och koden för "Vi två ..." kan jag absolut inte komma på.
(V2KK ? - orkar inte kolla - ni behöver inte svara)

Om man är inne i INDUCKS, skulle det inte vara bäst om man först letar upp
just "JAG-böcker",
därefter får man upp en lista på alla som kommit ut,
slutligen klickar man på den JAG-bok man är intresserad av.
Jag tror den normale (dvs inte vi) INDUCKS-besökaren gör på detta vis.

Jag undrar en liten sak, tror ni någon använder [issuecode] vid sökning ?
Jag gör det inte. Gör ni ?

>Eventuellt skulle man kanske kunna lista dessa
>som "JAG JKA", "JAG JFJ" etc.,

Hmmm ... det är är väl inget dumt förslag.

> När det gäller de årstidsbaserade 100-sidorstidningarna
>(som vissa år var 84 sidor) ...

Ja, men kallas för 100-sidors ändå :-)
Det finns inget bra ord för "Giant" på svenska.

> ... är de i nya NK 5 uppdelade på
> "Kalle Ankas Sommarlov" (kod SL) och
> "Vinterkul med Kalle Anka" (VK).

Jag kallar alla "Jul-100-sidors" för "Julkul", inte "Vinterkul".
Det är väl en generationsfråga.

>Ett alternativ för Inducks är förstås också
>"HUNDRA ÅÅÅÅV" och "HUNDRA ÅÅÅÅS"
>Men "SL" och "VK" låter också bra.

Ja, något i denna still vore bra. Jag vill ha dessa samlade på ett ställe.
Man skulle kunna göra så här

H            h1 100-sidersböcker
H SL         h2 Kalle Ankas Sommarlov
H SL 1958    h3
H VK         h2 Kalle Ankas Vinterkul m.m.
H VK 1957    h3 Kalle Ankas Karusell

Går det att göra så ?

kjell