SV: s gyllene böcker

Stefan Persson spe at inducks.org
Tis Nov 29 00:54:07 CET 2005

Hej Greger!

Greger Nässén wrote:
> Uppdaterar gärna Inducks med min Sagoland från 1963 och ev. resterande FiB:ar (om jag har några). Men jag är helt ringrostig på Inducksformatet, så jag vore tacksam för tips om hur jag skriver och de val som finns.

Enklast för dig är nog att jämföra med det index Kjell gjorde av sin
Sagolandsbok:

SAGO 3       h3 Vägen till Sagoland [inx:KCr] [pages:160] [price:19.50]
[issdate:1970] [Printed in Germany 1970 by Interdruck Leipzig]
SAGO 3p001                 1 c                  --  Vägen till Sagoland
[xapp:DD,MM,WTP] [desc-sv:Åker tåg]
SAGO 3p002                 2 i                  --  [xapp:SD,SW,Prince
Charming] [desc-sv:Snövit och prinsen rider mot slottet]
SAGO 3p004                 1 i                  LH  [xapp:LH]
[desc-sv:Hiawatha med pilbåge]
[...]

Eller med indexet över en av de gyllene böcker Kjell nedtecknade:

FIB 224      h3 Perry den flygande ekorren [inx:KCr] [pages:28]
[price:2.65] [issdate:1965]
FIB 224a                   1 c                  --  Perry den flygande
ekorren [xapp:DD] [desc-sv:Kalle ger Perry en jordnöt]
FIB 224b                   1 i                  --  Perry den flygande
ekorren [xapp:--] [desc-sv:Perry med en jordnöt i handen]
FIB 224c                  23 i      ->          --  Perry den flygande
ekorren [writ:Mirella Sibon] [xapp:DD] [xref:QMS 1954-009(adaptation)]

Lista på giltiga seriefigurer finns på
http://coa.inducks.org/inducks/files/_legends/heroes.html , lista på
personer på http://coa.inducks.org/inducks/files/_legends/creators.html
. Använd förkortning om sådan finns, ange annars hela namnet. Saknas en
person i listan anger du bara personens fullständiga namn. Om du behöver
mer upplysningar om hur något ska göras kanske du finner det du undrar
över på http://bolderbast.inducks.org/xformat.html .

> Sen tror jag inte att jag klarar av att uppdatera mot servern, men om ni kan förklara hur det går till för mig som mest är van vid grafiska gränssnitt och knappt kan Unix, så kör i vind.

För att kunna uppdatera mot servern behöver du ett användarkonto på den,
och det verkar du inte ha. Om du vill ha ett konto på den bör du
kontakta Thomas Pryds Lauritsen (tpl at inducks.org), men det enklaste är
nog att du skickar din uppdatering som en textfil till mig. Jag skickar
en fil privat med allt vi i dagsläget känner till om FIB:s gyllene
böcker och Sagoländer i Inducks, gör helst dina ändringar till den filen
och skicka sedan tillbaka den till mig.

Stefan