SV: SV: Stora otympliga böcker

Stefan Persson spe at inducks.org
Tis Juli 18 16:13:06 CEST 2006

On 2006-07-18 22:05, Bror Hellman wrote:
> Den första var tydligen från 1986, så därför tog jag fel.
> De publikationerna är inte relaterade till varandra, så jag tycker nog det är märkligt - för att inte säga ett fel att de listas ihop.

Ja, detta diskuterades för ett par år sedan. Det som föreslogs på
http://nafsk.se/pipermail/inducks-se/2001-August/000043.html skulle ha
löst det hela, men Harry Fluks sade att det inte var möjligt att använda
sådana koder, och därför åtgärdades aldrig MLIV heller. Nu har det dock
visat sig att liknande koder används i den danska filen. Om detta funkar
bra kanske man kan införa koder enligt vad som diskuterades 2001. Jag
väntar på en bekräftelse från Harry om det nu skulle vara möjligt att ha
sådana koder, och behövde därför en lista på alla böckerna för att veta
vilka koder som i så fall kommer att ändras.

---

Hur ska vi göra med 100-sidorsböckerna? I den gamla diskussionen nämndes
detta alternativ som jag tycker låter bra:

H h1 Hundrasidorsböcker
H JK h2 Julkul
H JK ÅÅÅÅ h3
H KJ h2 Kul i jul
H KJ ÅÅÅÅ h3
H VKA h2 Vinterkul med Kalle Anka
H VKA ÅÅÅÅ h3

Nackdelen är att vissa 100-sidorsböcker kallas för "Walt Disneys serier"
och "Ankeborgsmagasinet", som har egna numreringar och även inkluderar
andra sorters utgåvor. Många av dessa "Walt Disneys serier" och
"Ankeborgsmagasinet" har nummer enligt två olika numreringssystem, helst
skulle man vilja visa sakerna under båda två.

På senare har dessa återupplivats som 36-sidorstidningar med liknande
titlar. Ska dessa inkluderas i H-titeln? I så fall kan vi inte längre
kalla dem för "100-sidorsböcker" p.g.a. annat sidantal för en del av dem...

---

Jag har försökt göra en lista på 100-sidorsböcker. Har jag missat några?

ANKEB    Ankeborgsmagasinet [indexed:3 issues]
|              1-3
FEST     Fest med Kalle Anka [indexed:6 issues]
|              87-89, 93, 95-96
KAK      Kalle Ankas Karusell [indexed:1 issue]
|              1957
KGG      Kalle Ankas Glada Galej [indexed:1 issue]
|              1960
KJK      Kalle Anka Julkul [indexed:12 issues]
|              1963-1974
KJULAFT  Kalle Ankas Julafton [indexed:1 issue]
|              1979
KKJ      Kalle Ankas Kul i Jul [indexed:1 issue]
|              1962
KLS      Kalle Ankas Lekstuga [indexed:1 issue]
|              1958
KSL      Kalle Ankas Sommarlov [indexed:19 issues]
|              58, 69-86
KSP      Kalle Ankas Serieparad [indexed:1 issue]
|              1961
KUL      Kul med Kalle Anka [indexed:4 issues]
|              87-89, 93
SKOL     Kalle Ankas skollov [missing:1 issue]
|              Not indexed: X
VKA      Vinterkul med Kalle Anka [indexed:12 issues]
|              75-86

Sedan finns 36-sidorstidningarna som är ännu rörigare...

---

En till sak som diskuterades var de inkonsekventa förkortningarna WDS,
K, G och WA. Ska vi ändra dessa till WDS, WDK, WDG och WDAE ("WDÄ" ej
möjligt)?

Stefan