Brev hemifrån

Fre Feb 20 11:35:02 CET 2004

Kvack!

Så kom den då till slut ut - "Brev hemifrån eller den gamla borgens
nya hemlighet". I alla fall del 1 av 3. Och under läsningen av den kom
jag med lite blandade tankar som jag tänkte dela med mig av:

* Tre sidors prolog! I KA&Co! Har det någonsin varit prolog till en
  ank-seie tidigare? Introduktion har ju funnits några gånger, som
  före första Kalevala-avsnittet. Men det här känns stort, allvarligt
  och som en upphöjning av serien till konst, på något sätt.

* Don Rosa fortsätter att utvecklas stilmässigt! Den karaktäristiska,
  kraftiga tuschningen har i mitt tycke ibland tyngt ner serierna
  onödigt mycket, men trots att den här serien verkligen inbjuder till
  mörka miljöer så är de nu perfekt balanserade.

* Och berättelsen! Stämningarna! Den redan i de första rutorna
  accelererande stämningen! Jag känner på mig att det här mycket väl
  kan bli en av de bästa ankserierna jag någonsin läst. Redan nu, när
  jag inte ens läst hälften, är den uppe i samma regioner som "Vilse i
  Anderna" och "Kalle Anka lever lägerliv".

* Över huvud taget känns det här som en väldigt "vuxen" serie, som
  lika mycket handlar om familjrelationer och känslor som om äventyr.

* I prologen finns inte bara hundnäsor, utan även riktiga människor.
  Intressant att se.

* Ett Don Rosa omslag på tidningen! Det är vi inte bortskämda med!
  Heja!

* Någon som lyckats hitta DUCK-dedikationen än?

/koll 2651