Re: "Året runt"

Stefan Persson spe at inducks.org
Sat Apr 13 23:55:10 CEST 2002

----- Original Message -----
From: "Kjell Croné" <kjell.crone at ifsworld.com>
To: <inducks-se at stp.ling.uu.se>
Sent: den 13 april 2002 19:12
Subject: RE: "Året runt"

> From: Stefan Persson
>
> Jag skulle tro att ZD fortsätter att publiceras även efter 1969.
> Mitt gamla ZD index, som jag återanvänt för detta ändamål,
> slutar 1969,
> troligen därför att Taliaferro också slutar just då.

OK. Jag lägger till h3-rader fram t.o.m. senaste numret.

> Jag har dessutom en svag känsla av att ZD har publicerats i någon
> söndagsbilaga,
> kan ha varit Aftonbladet på 1970/80-talet.

Jag har för mig att ZD publicerades på Svenska Dagbladets seriesida om
torsdagarna för några år sedan. Månne är det detta du syftar på?

ZS med Kalle Anka publicerades i Aftonbladets söndagsbilaga under 30- och
början av 40-talen, men jag antar att det inte var detta du menade.

> Dessa saker borde gå att kolla upp på närmaste universitetsbibliotek.

Ja. De flesta av de nummer av Aftonbladet jag indexerat har jag indexerat
från mikrofilm på Kungliga biblioteket, och den källan kan nog tillämpas
även här.

Om h3-rader läggs till för Året runt och Aftonbladet kommer dock DIZNI att
producera mängder av extra filer med enbart dessa rader, vilket innebär att
framför allt Aftonbladet-indexet kommer att bli något oläsligt, om man söker
indexerade tidningar. I fallet Aftonbladet vet vi dock inte exakt vilka
helgdagar det var som det inte kom ut någon tidning, ej heller vet vi när
tidningen började publicera ZD även på söndagarna, så för Aftonbladet kanske
man inte borde lägga till några h3-rader...

Stefan