Tuggummi?

Kjell Croné kcr at inducks.org
Tis May 30 14:08:21 CEST 2006

Bror Hellman:
> Hur i Hela friden indexerar man tuggummiserier då?
> Har någon försökt hittills?

Nej, det har jag inte.

> Se t.ex.
> http://www.seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Bild:Tuggummi.png,
> det är ju inte bara bilder, utan hela seriestrippar.

Ja, visst bör dessa indexeras på något vis.

> Förekommer vad jag vet med Kalle, Musse och Ludde.
> Ingen numrering eller kronologi har jag lyckats finna,
> men dessa bilder borde kommit ut i andra länder som t.ex. Tyskland
> eftersom firma OK eller OK Kaugummi är Tysk och
> undertiteln på "Musse Pigg" är "Micky Maus".

Jag har en bunt med liknande saker, något äldre än dessa.
Det står "ML Donald Bubble gum Maple Leaf"
Det stora problemet med dessa är att de säkerligen inte är svenska!
Serierna saknar text och kunde säljas internationellt.
Jag hittade samma typ här:
http://www.geocities.com/myxzlpyx/bazookajoe/others.htm

Ditt exempel har ju svensk text, så här är läget annorlunda.
Eftersom all typ av numrering eller annan identifikation saknas,
föreslår att vi helt enkelt använder "storycode", t.ex. i ditt fall:
OK           h1 OK Babaloo
OKK          h3 Kalle Anka
OKK47-03-17 YD 47-03-17                         DD

så slipper vi skapa en h3-rad för varje serie-strip

Kjell